Mărcile auto legendare care au dispărut: Cele mai interesante modele care te-ar uimi și azi

de: Andrei Tilimpea
06 09. 2023

Numărul producătorilor de automobile care există de la sfârșitul secolului al XIX-lea este uluitor.

Motive la fel de diverse precum depresia economică și recesiunea, managementul defectuos, tendințele în schimbare și frauda totală au doborât multe mărci cunoscute – precum și obscure.

Într-adevăr, analele istoriei auto sunt pline de povești despre distrugerea și dispariția mașinilor mult iubite.

În ciuda acestor succese și eșecuri, este adesea un exercițiu interesant și chiar ușor emoționant să te gândești la un viitor în care acești producători nu au cedat presiunilor pieței și au trăit pentru a vedea o altă zi de cursă în epoca modernă. Aceste mărci merită un al doilea act în secolul 21.

Studebaker Corporation

Studebaker este cunoscut pentru că a produs mașini și camioane bine construite și interesante, care s-au remarcat în industria auto americană în plină dezvoltare de la sfârșitul anilor 1800. După cum a menționat Smithsonian, Studebaker a început ca constructor de trăsuri și ar fi cel mai vechi producător de automobile din SUA dacă ar exista și astăzi. Deși nu este cunoscut ca producător de mașini de performanță, a făcut câteva motoare V8 impresionante, inclusiv unele cu un compresor.

Un astfel de model care ar fi o mașină modernă fascinantă este Hawk. Acesta a fost coupe-ul lor de lux care a combinat puterea V8 cu un aspect uimitor și confort. Astăzi, foarte probabil, ar avea un motor redus, alimentat cu turbo și/sau supraalimentare. Potrivit Smithsonian Institution, Studebaker a cumpărat și Paxton Corporation, un producător de supraalimentare. Ar fi ușor de observat acea relație care duce la rachetele moderne supraalimentate care profită de progresele în inginerie și de inducția forțată venite de la producătorul auto South Bend, Indiana. Studebaker ar putea fi un concurent feroce pentru Volvo, preconizat pe piața de lux, dar nu chiar de lux.

Duesenberg Motors

Așezat confortabil în vârful ierarhiei producătorilor de automobile de lux la începutul secolului al XX-lea, Duesenberg era cunoscut pentru producerea celor mai bune automobile din lume pentru cei mai exigenți și pretențioși dintre clienți. Fiind o mașină extrem de scumpă, a fost automobilul preferat de cei bogați, de la actori la gangsteri, conform Discovery UK. Nu numai că Duesenberg a fost cunoscut pentru opulență, dar a oferit și o inginerie superbă, dezvoltând unele dintre cele mai puternice motoare de producție ale erei de dinainte de război.

Dacă ar fi supraviețuit crizei, Duesenberg ar fi în continuare rivalul Rolls-Royce și Bentley, oferind o mașină pentru bogații și faimoșii care ar zbura pe lângă mărcile noastre de lux actuale. Nu lipsesc accesoriile automate și hands-free sau puterea turbo nu ar fi depășit un Duesenberg modern. În zilele noastre, marca ar fi încă standardul luxului american la care ar aspira toți ceilalți producători de automobile, exact așa cum a reușit în perioada sa de glorie.

Pontiac

În timp ce păstrarea atâtor mărci în cadrul General Motors poate părea redundantă, Pontiac a oferit alternative unice, distractive și sportive timp de zeci de ani. În timp ce există argumente legitime pentru motivul pentru care s-a prăbușit, Pontiac a respectat de cele mai multe ori motto-ul „We Build Excitement”. Una dintre caracteristicile definitorii ale mărcii a fost includerea de mașini sportive care erau atractive și distractive de condus, dar nu prea scumpe.

Adesea au fost puțin mai rafinați decât omologii lor Chevrolet și au oferit mai multe opțiuni pentru a crea modele unice. Desigur, un modern Pontiac ar include legendarul Trans-Am bazat pe actualul Camaro, dar ar putea ridica cu ușurință frâiele lui Fiero cu o mașină sport electrică distractivă cu două locuri. Cu Chevy și Buick producând în mare parte variante ale aceluiași SUV cu două cutii, Pontiac ar fi foarte potrivit pentru a crea un brand de nișă de performanță în familia de automobile General Motors.

Tucker Corporation

Este nevoie de un adevărat vizionar pentru a aborda organizații industriale consacrate și înrădăcinate și pentru a încerca să le depășească la propriul joc.

Preston Tucker a vrut să scoată pe piață o mașină care să exceleze în toate domeniile în care alții au eșuat. Revista Smithsonian detaliază numeroasele caracteristici de siguranță pe care le dorea, inclusiv inovații uimitoare, cum ar fi centurile de siguranță, tablourile de bord căptușite și geamurile care ieșeau în caz de accident într-o epocă cu mult înainte ca siguranța să fie încorporată în designul auto.

Tucker, bărbatul și compania, au fost amândoi reduse la nimic de o investigație falsă a SEC și de raportări senzaționale, după cum a relatat Wired Magazine. Dacă nu pentru aceste evenimente nefericite, s-ar putea să avem cea mai sigură mașină electrică de pe drumuri purtând o insignă Tucker în loc de Tesla. Ideile pe care Tucker a vrut să le implementeze erau înaintea timpului lor și un Tucker modern ar fi cu siguranță la vârful dezvoltării auto dacă ar fi putut supraviețui.

Firma de vehicule cu motor Baker

Unul dintre cele mai bine vândute epoci a automobilelor din alamă, care a rulat aproximativ între 1896 și 1915, Baker Motor Vehicle Company s-ar încadra perfect în peisajul actual al automobilismului. Cu mai bine de un secol înainte de apariția Tesla ca lider în segmentul vehiculelor electrice, Baker s-a lăudat cu vânzări impresionante de până la 17 vehicule alimentate cu baterii, potrivit Classic.

În timp ce confortul și puterea arderii interne au eclipsat rapid limitările propulsiei electrice, pentru o vreme, mașina electrică Baker a fost una dintre cele mai vândute. Car and Driver relatează că, în 1903, un inginer al companiei a reușit să atingă o autonomie de 320 de km dintr-o singură încărcare, deși doar dacă mergea cu 20 km/oră. O companie modernă de autovehicule Baker s-ar integra foarte bine în revoluția EV.

Saab Automobile AB

Printre cele mai ciudate mărci de automobile, Saab a creat mașini unice folosind bugete reduse asociate cu soluții ingenioase de inginerie. Printre numeroasele ciudățenii ale unui Saab se numără amplasarea cheii în centrul consolei între scaunele din față și plasarea motorului înclinat cu 4 cilindri în marșarier, astfel încât ambreiajul să fie de fapt în partea din față a mașinii și accesoriile conduse sunt înspre partea din spate a compartimentului motor, pe paravanul de protecție.

Saab a căzut victima crizei financiare din 2008 în timpul restructurării General Motors, care a decis să vândă marca celui mai mare ofertant, după cum a raportat The New York Times. Încercarea producătorului de mașini de tip boutique Spyker de a menține pe linia de plutire legendara marcă suedeză s-a încheiat cu un eșec abisal, piesele Saab preluate de o companie chineză care, potrivit Motor Trend, a dat faliment și ulterior a fost reînviată ca companie de mobilitate electrică. La momentul dispariției sale, Saab avea mașini concept și platforme noi în lucru și tocmai a lansat un model Saab 9-5 complet nou. Compania condusă de Spyker a reușit să producă doar 3.419 dintre noile modele 9-5 înainte de a înceta producția, conform eSaabparts.com.

Este probabil ca un Saab modern să fi continuat pe această cale, creând noi modele hibride și electrice cu un stil actualizat.

Trabant

Trabant a fost o mașină compactă produsă în Germania de Est comunistă între 1957 și 1990, producția a continuat după reunificarea Germaniei, dar s-a încheiat în 1991. Era o mașină mică, prost construită, fără geamuri electrice, fără scaune electrice și, în general, fără curent electric. A fost propulsat de un motor în 2 timpi și 2 cilindri, răcit cu aer, care producea 26 de cai putere cuplat la o transmisie cu schimbare pe coloană cu patru trepte.

Din toate punctele de vedere, nu era o mașină bună, fapt obiectiv atestat de Motor1. Dar pentru membrii norocoși și loiali ai partidului socialist din DDR, sau Germania de Est, a fost o comoară. Nu este o surpriză că odată cu căderea Zidului Berlinului Trabant încetează producția. Dar, având în vedere că industria auto modernă oferă puține mașini cu adevărat mici și accesibile, Trabant s-ar putea încadra în propria sa nișă low-end.

Gândul tinerilor profesioniști și studenților care lucrează într-un Trabant modern, cu tot stilul său original, nu este atât de exagerat. Dacă discurile de vinil pot domina din nou topurile de vânzări, nu există niciun motiv pentru care Trabant nu ar putea, de asemenea.

The Rover Company Ltd.

Una dintre cele mai cunoscute mărci de automobile din Marea Britanie este Rover, un element de bază al drumurilor britanice pentru aproape tot secolul al XX-lea. În primii ani, Rover s-a concentrat pe construirea de mașini mici și accesibile, cu puține accesorii sau confort. În epoca postbelică, Rover a început să construiască mașini mai mari și mai frumoase, devenind în cele din urmă unul dintre cei mai importanți producători de automobile din Anglia.

Pentru britanici rover-urile au reprezentat luxul britanic la un preț mai accesibil decât un Rolls Royce sau Bentley. Și Rover a făcut câteva mașini interesante.